A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Державний навчальний заклад "Канівське вище професійне училище"

Інструкція з охорони праці № 223     при проведенні початкової  вправи з водіння автомобіля в умовах маневрового майданчика

Дата: 03.09.2022 13:34
Кількість переглядів: 49

 

Інструкція

з охорони праці № 223

    при проведенні початкової  вправи з водіння

автомобіля в умовах маневрового майданчика

 

1. Загальні положення.

    1. Дія даної інструкції поширюється на майстрів виробничого навчання та учнів училища, які навчаються професії водія автомобіля категорії «В», «С».
    2. До самостійної роботи  водієм  автомобіля допускаються особи  віком не молодше 18 років, які мають посвідчення водія категорії «В», «С», пройшли медичний огляд та професійний добір, вступний інструктаж та інструктаж на робочому місці з охорони праці.
    3. Водій зобов’язаний дотримуватись вимог правил внутрішнього розпорядку училища, посадової інструкції, Правил охорони праці на автомобільному транспорті, інструкції з охорони праці при виконанні технічного обслуговування автомобіля, правил пожежної безпеки.
    4. До професійно-практичної підготовки на навчальному автомобілі допускаються учні не молодше 16-ти річного віку, які пройшли медичний огляд, пройшли вступний інструктаж та інструктаж на робочому місці з охорони праці  і працюють під наглядом майстра виробничого навчання.
    5. Небезпечні та шкідливі фактори які впливають на водія
  • фізичні: рухомі машини і механізми, підвищена або понижена температура робочої зони,  підвищений шум та вібрація на робочому місці;
  • хімічні: токсичні речовини(бензин, мастило, антифриз, тосол, гальмівна рідина, вихлопні гази);
  • психофізіологічні: нервово - психічні та фізичні перевантаження.
    1. Водій повинен утримувати робочий одяг у шафах, переодягатися у виділеному для цього приміщенні. Зберігати продукти та приймати їжу на робочому місці, не дозволяється.

 

2. Вимоги безпеки перед початком роботи.

2.1.  До початку виконання робіт водій повинен отримати завдання від посереднього керівника (майстра в/н) згідно розкладу занять та навчального плану.

2.2.  Перед виїздом автомобіля з місця стоянки майстер в/н проходить перед рейсовий медичний огляд, отримує відмітку медичного працівника у подорожньому листі.

2.3 Перед виїздом в рейс водій повинен здійснити:

  • Зовнішній огляд автомобіля;
  • Перевірити тиск повітря у кожному колесі автомобіля;
  • Перевірити рівень мастила, охолоджувальної рідини, гальмівної рідини.
  • Оглянути цілісність електричних дротів і контактів, підтягнути у разі необхідності всі контакти.
  • Оглянути клени акумуляторної батареї.
  • Оглянути робоче місце водія: не повинно бути жодних зайвих предметів ні на панелі приладів ні на підлозі.
  • Перевірити його укомплектованість: дві упорних колодок, вогнегасник, медична аптечка, знак аварійної зупинки.

2.4 Робоче місце водія  навчального автомобіля повинно відповідати таким вимогам:

    • основні та додаткові дзеркала зворотного виду повинні бути без пошкоджень, надійно встановлені і відрегульовані таким чином, щоб забезпечити видимість задньої сфери вздовж лівого та правого бортів з місця водія та інструктора;
    • додаткові педалі муфти зчеплення та гальм повинні відповідати встановленим вимогам для навчальних автомобілів;
    • вітрове та бокове скло не повинно мати тріщин, затемнень, встановлених інших предметів, що погіршують оглядовість з місця водія (інструктора) чи погіршують прозорість скла;
    • сидіння водія (інструктора) повинно забезпечувати зручне положення в кабіні і не мати провалів оббивки, рваних місць, виступів пружин, гострих кутів тощо;
    • двері, ручки на них повинні бути справними, надійно закриватись, бортові запори кузова теж;
    • підлога кабіни повинна застилатись килимком, що не має випадкових отворів, пошкоджень, випуклостей і не зсовується під ногами;
    • органи управління автомобілем повинні бути з справними ущільнювачами для перешкоджання проникнення моторних газів у кабіну;
    • елементи і з’єднання паливної та випускної системи повинні бути щільними, система вентиляції картера не повинна пропускати гази у підкапотний простір;
    • підніжки, буфери повинні мати незношену рифлену поверхню і бути надійно закріплені  у місцях, передбачених конструкцією транспортного засобу;
    • у самоскидів повинні бути справні запірні пристосування та пристосування необхідної міцності, що виключають самочинне опускання піднятого кузова, а на бортах нанесені яскравою незмивною фарбою написи: «Піднявши кузов, встанови упор!».

2.5. Перед запуском двигуна стартером необхідно переконатися, що автомобіль загальмований стоянковим гальмом, а важіль перемикання передач (контролер) знаходиться у нейтральному положенні. Забороняється запуск двигуна автомобіля шляхом буксирування та маніпуляцій з перемиканням у ланцюгах електроживлення стартера. Використовувати пускову рукоятку дозволяється (за винятком учнів) лише за виконання додаткових умов:

  • встановити упорні колодки з обох сторін колеса;
  • пускову рукоятку прокручувати знизу догори;
  • не брати пускову ручку в обхват;
  • вручну ручкою прокрутити колінчастий вал двигуна на один оберт щоб переконатись, що не увімкнена передача і тільки після цього ввімкнути запалювання;
  • не застосовувати будь-яких важелів та підсилювачів, що діють на пускову рукоятку або храповик колінчастого валу.

 2.6. Перед виїздом необхідно переконатись у тому, що технічний стан автомобіля, його укомплектованість, обладнання відповідають вимогам Правил технічної експлуатації рухомого складу автомобільного транспорту, Правилам дорожнього руху України, інструкціям з експлуатації та технічного обслуговування заводів-виготовлювачів та Правил охорони праці на автомобільному транспорті.

2.7.  Майстер в/н має право відмовитись від виконання завдання, якщо технічний стан автомобіля, додаткового обладнання, комплектація автомобіля не відповідає вимогам Правил дорожнього руху України, Правил технічної експлуатації рухомого складу автомобільного транспорту, Правилам охорони праці на автомобільному транспорті, а також, якщо він не мав до виїзду достатнього часу на відпочинок або має незадовільне самопочуття. Самопочуття учня, стан готовності його до практичних занять на автомобілі визначається майстром в/н. При ознаках, які вказують на недостатню швидкість реакції чи неадекватній поведінці учня він не допускається майстром в/н до водіння автомобіля та направляється до медичного пункту училища на огляд.

    1.  Керувати автомобілем територією училища дозволяється тільки особам, які мають дійсне посвідчення водія відповідної категорії.

 

  1. Вимоги безпеки під час роботи.

 

3.1 Перед запуском двигуна переконатись у тому, що автомобіль загальмований стоянковим гальмом, а важіль перемикання передач «контролер» знаходиться у нейтральному положенні. Рольове колесо потрібно завжди тримати двома руками.

3.2 Працювати тільки на технічно-справному автомобілі.

3.3 Виконувати тільки ту роботу, яка доручена керівником.

3.4 Майстер виробничого навчання несе відповідальність за безпеку руху, незалежно від того керує він автомобілем особисто чи за кермом знаходиться учень.

3.5 Учень  виконує вказівки, поради чи команди майстра в/н, не робити різких маніпуляцій органами управління автомобілем, вчасно інформувати майстра про незрозумілість ситуації або труднощі з управлінням автомобіля, попереджувати про наміри і прийняті самостійні рішення при відпрацюванні водіння автомобіля.

3.6 Посадка в кабіну автомобіля здійснюється з використанням елементів прорізу дверей, штатних підніжок,відкриті двері при цьому притримуються за поручень. Після посадки в кабіну автомобіля водієві слід відрегулювати положення сидіння та його спинки, дзеркала заднього приводу, ремені безпеки. Правильним положенням тіла водія вважається таке, коли його стегнова кістка  та хребет утворюють кут у 100 градусів, верхня частина тіла відхилена назад на 25 градусів, руки злегка зігнуті  в ліктях, а ноги зігнуті в колінах під кутом 110-140 градусів. Рульове колесо треба завжди тримати двома руками сівши в автомобіль, необхідно оглянути робоче місце водія:

  • не повинно бути жодних зайвих предметів ні на панелі приладів, ні на підлозі;
  • відрегулювати сидіння;
  • відрегулювати дзеркала заднього огляду так, щоб через внутрішнє дзеркало заднього огляду був максимальний огляд заднього скла;
  • ліве дзеркало огляду відрегулювати так, щоб у його нижньому куті було видно ручку лівої задньої дверці.
    1. Після від регулювання сидіння і дзеркала водій ставить ключ запалювання в перше положення й оцінює показання приладів на панелі приладів. Він дивиться, чи є бензин у паливному баці, чи працює акумуляторна батарея і т. ін. Після цього повертає ключ  ще на півоберта за стрілкою годинника й заводить двигун. Після того, як двигун прогріється до температури 40-50С, можна повернути важіль керування дросельною заслінкою в попереднє положення. Рушати з місця треба плавно й рухатися на знижених передачах доти, доки двигун не прогріється до температури 80 С.
    2. Органи керування передають інформацію водієві або постійно (кермо), або епізодично (педаль гальма, перемикач показників повороту). Залежно від швидкості руху автомобіля, радіус повороту і сигналу дорожнього покриття існують різні прийоми повороту рульового колеса і перестановки рук.

Керування рульовим колесом буває корегуючим, компенсаторним і основним. Корегуюче керування – здійснюється при незначних відхиленнях автомобілях від заданої траєкторії. Компенсатором керування рульовим колесом уникають заность автомобіля. Основним керуванням рульовим колесом змінюють траєкторію руху автомобіля при поворотах. З вихідного положення рульове колесо повертають обома руками. Існує чотири види гальмової системи: службове, екстрене, аварійне і стоянкове – службове гальмування заздалегідь прогнозується водіям для зупинки автомобіля у визначеному місці, для зниження швидкості. Екстрене гальмування – у випадках виникнення загрози наїзду. Стоянкове гальмо, допоміжну гальмову систему. При ушкодженні або виході з ладу робочої гальмівної системи водій здійснює аварійне гальмування.

3.9 Майстер в/н зобов’язаний контролювати психофізичний стан учня, а при потребі робити технологічні перерви для відпочинку не перевантажуючи при цьому учня методичними вказівками. Оцінку водіння та  розбір помилок необхідно проводити після закінчення практичного водіння.

3.10 Рух автомобіля територією училища здійснюється згідно схематичного плану руху транспортних засобів та працівників училища. План (схема) доводиться до всіх працюючих і вивішується при в’їзді на територію училища.

3.11Швидкість руху автомобіля  по території училища не повинна перевищувати

10 км/год. Швидкість руху  в інших місцях регулюється Правилами дорожнього руху.

3.12При виникненні несправностей автомобіля, що можуть вплинути на безпеку руху чи додатково створити шкідливі чи небезпечні умови перебування в кабіні автомобіля або створювати такі умови для оточуючого середовища майстер в/н зобов’язаний припинити навчальну їзду, усунути неполадки на місці, а якщо це неможливо викликати для буксирування автомобіль.

3.13 При вимушеному залишенні автомобіля до прибуття технічної допомоги майстер в/н повинен забезпечити вимоги Правил дорожнього руху щодо стоянки транспортних засобів, унеможливити самовільний рух автомобіля або несанкціонований доступ до нього сторонніх осіб. Учень, який у разі потреби залишається біля автомобіля, повинен бути проінструктований щодо своїх подальших дій та з питань безпеки життєдіяльності.

3.14 При дорожньо-транспортній пригоді необхідні дії згідно Правил дорожнього руху України, а також повідомлення керівництва ліцею про наслідки та вжиті заходи.

 3.15 Виїзд з гаражного боксу, рух територією училища та проїзд до маневрового майданчика, а також повернення  назад здійснює майстер в/н (крім випадків коли змінний учень допущений до водіння автомобіля під контролем майстра і відпрацьовує інші теми навчальної програми при відповідності заданій темі дорожніх умов).

 

  1. Вимоги безпеки після закінчення роботи.

 

4.1 Оглянути автомобіль на відсутність підтікань пального, мастила, технологічних рідин, оцінити стан автомобільних шин.

4.2 Очистити автомобіль від бруду, поставити його на місце постійної стоянки у гаражний бокс, вимкнути двигун. Унеможливити самовільний рух автомобіля стоянковим гальмом чи встановленням упорних колодок з обох сторін колеса.

4.3 Зняти робочий одяг, помістити його до шафи, вимити руки, а при необхідності і відкриті частини обличчя милом чи іншими миючими засобами безпечними для шкіри.

4.4 Про технічний стан автомобіля та виявлені під час роботи несправності та недоліки повідомити керівника.

 

5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

5.1.  Аварійні ситуації при експлуатації вантажного автомобіля можуть виникнути при дорожньо-транспортній пригоді, внаслідок відмови основних систем управління автомобілем, вибуху парів пального, пожежі на автомобілі, виникнення аварійних ситуацій при виконанні ремонтних робіт на автомобілі внаслідок порушення правил експлуатації обладнання, а також руйнування конструкцій, комунікацій, виникнення пожежі і як наслідок стихійного лиха або техногенних катастроф.

5.2.  При загрозі виникнення чи розвитку аварійної ситуації необхідно усіма доступними засобами повідомити людей про небезпеку, вивести їх з небезпечної зони, огородити небезпечне місце або виставити чергових, надати долікарську допомогу потерпілим у межах рівня своєї  підготовки і досвіду.

5.3.  У разі виникнення пожежі на автомобілі викликати пожежну частину (тел.101) та приступити до гасіння підручними засобами пожежогасіння, повідомити керівника робіт.

5.4.    Якщо стався нещасний випадок необхідно надати потерпілому першу домедичну допомогу, повідомити органи ДСНС, а в разі потреби викликати швидку допомогу.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень