ІНСТРУКЦІЯ № 1 для проведення вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності для здобувачів освіти під час освітнього процесу
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ директора
від 13.09.2024р. № 362
ІНСТРУКЦІЯ № 1
вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності
для учнів під час освітнього процесу
1. Загальні положення
1.1. Вимоги даної інструкції поширюються на всіх учасників освітнього процесу під час перебування в училищі та на його території.
1.2. Інструкцію розроблено відповідно до «Положення про організацію роботи з охоронипраці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 26.12.2017 № 1669 (із змінами та доповненнями).
2.Загальні відомості про ДНЗ «Канівське вище професійне училище»
Державний навчальний заклад «Канівське вище професійне училище» підпорядкованийуправлінню освіти і науки Черкаської облдержадміністрації Міністерства освіти і науки України. До складу училища входить також Степанецьке відділення (с. Степанці). В будівлі училища (м. Канів) є 24 кабінети, 12 майстерень, 4 лабораторії, спортзал, актовий зал, музей, їдальня, полігон для зварювальних робіт. У Степанецькому відділенні є навчальний корпус, гуртожиток, майстерні, котельня, гаражі, машинний парк.
В училищі працюють гуртки художньої самодіяльності, спортивні секції. Кабінети, майстерні і лабораторії обладнані різноманітними засобами для навчання.
Початок занять о 8год. 30хв.,учні повинні приходити за 10хв. до початку уроків.
Виконання вимог правил безпеки життєдіяльності учнями є обов'язковим у роботі, спрямованій на організацію безпечних та здорових умов праці, під час проведення занять у навчальних кабінетах, виробничих майстернях, спортзалі та на території навчального закладу.
У майстернях та спортивному залі під час навчання учні повинні бути одягнені в спецодяг та спортивну форму.
3. Вимоги безпеки життєдіяльності учнів під час освітнього процесу
3.1. Учні зобов'язані виконувати вимоги безпеки життєдіяльності та охорони праці передбачені відповідними правилами та інструкціями, дотримуватись дисципліни, сумлінно навчатися.
3.2. Учні зобов'язані берегти обладнання, інвентар, матеріали, навчальні посібники та ін., бережливо ставитися до майна училища.
3.3. Учні зобов'язані дотримуватись правил особистої гігієни і санітарних норм на місці навчання у кабінетах та майстернях.
3.4.Учні зобов'язані виконувати лише ту роботу, яку доручив викладач, класний керівник чи майстер виробничого навчання після прослуханого інструктажу.
3.5. Учні не повинні заходити до навчального кабінету, майстерні та виходити з нього без дозволу викладача, майстра чи класного керівника.
3.6. Не підходити до вікон та не відчиняти їх, висовуватись у відчинене вікно не можна.
3.7. Не можна в приміщенні бігати, штовхатися, кричати, грати в рухливі ігри на перервах, а також під час освітнього процесу.
3.8. Заборонено провокувати словами, діями агресивну поведінку, що може призвести до бійки.
3.9. Не перехилятися через перила та не спускатися перилами сходів.
3.10. Не допускати грубощів, образ, застосування протиправних дій у розв'язуванні конфліктних ситуацій.
3.11. Не приносити до училища небезпечні предмети (ріжучі, колючі, вибухові, вогненебезпечні предмети, газові балончики, петарди та ін.).
3.12. Не можна курити, вживати алкогольні напої, наркотичні речовини.
3.13. Не виносити з навчального закладу цінності.
3.14. Слід бути обережним у найбільш травмонебезпечних місцях (уважно та спокійно спускатися сходами, біля дверей кабінетів та скляних дверей на виходах, не ховатися за ними).
3.15. Не можна одягати на навчання прикраси, слід мати короткий манікюр.
3.16. Слід уважно та спокійно користуватися виделками, скляним посудом та іншими приборами в їдальні, використовувати їх тільки за призначенням.
3.17. Необхідно співпрацювати з адміністрацією щодо створення безпечних умов для навчання (повідомляти про всі недоліки, що становлять небезпеку).
3.18. Заборонено використовувати електроприлади із пошкодженою ізоляцією, зберігати біля них легкозаймисті рідини, обгортати папером або тканиною електричні лампи, заклеювати ділянки електропроводки легкозаймистою тканиною, папером, працювати на несправному обладнанні.
4. Вимоги пожежної безпеки в навчальному закладі
4.1. Кожен учень зобов'язаний знати і точно виконувати правила пожежної безпеки, а при виникненні пожежі не панікувати, а виконувати вимоги інструкції та вказівки дорослих щодо виходу в безпечне від вогню місце.
4.2. Учням на території навчального закладу заборонено курити і розкидати запалені сірники, застосовувати в приміщеннях відкритий вогонь (паяльні лампи, факели, запальнички та ін.).
4.3. На території навчального закладу не можна розкладати багаття, спалювати сміття, відходи, пакувальні матеріали.
4.4. Не можна використовувати у приміщеннях електрокип'ятильники, чайники та інше; не залишати без нагляду ввімкнені в електромережу електричні прибори.
4.5. Під час навчальних занять, масових заходів не можна наближатися до електроприладів, музичної апаратури, що живляться електрострумом. У разі виявлення обірваних проводів, неізольованої проводки, іскріння проводки слід негайно повідомити майстра виробничого навчання, викладача або класного керівника.
4.6. Не можна збиратися під час проведення масових заходів, перерв біля проходів, входів та виходів, сходинок та аварійних виходів у приміщенні вестибюлю; загороджувати предметами проходи, слід залишати їх завжди вільними для здійснення евакуації у разі надзвичайної ситуації.
4.7. У разі виникнення пожежі або аварійної ситуації потрібно:
● негайно повідомити про це викладача, вихователя, адміністрацію, чергових;
● після евакуації вишикуватися в зазначеному місці і під час переклички зазначити свою присутність для обліку евакуйованих дітей. Нікуди після евакуації без дозволу вихователя, майстра виробничого навчання, викладача не йти;
● якщо непередбачувана ситуація виходить з-під контролю дорослих, слід терміново зв'язатися за телефонним зв'язком з ДСНС за номером 101, повідомити про пожежу або аварійну ситуацію, назвати своє прізвище, ім'я та адресу навчального закладу, телефон свій або навчального закладу. Коротко описати ситуацію: кількість людей, відкритий чи закритий вогонь, наявність диму.
5. Радіаційна безпека, дії у разі надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру
5.1. Інформація про загрозу та виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, радіоактивного, хімічного, бактеріологічного зараження, катастрофічного затоплення, інших видів небезпек надходить по системі оповіщання від місцевого штабу цивільного захисту, по радіо, телебаченню, преси, інших засобів зв'язку, а також від викладачів, вихователів та адміністрації навчального закладу.
5.2. У разі виникнення надзвичайної ситуації радіоактивного, хімічного, бактеріологічного зараження та інших видів небезпеки, слід чітко виконувати вказівкикласного керівника, викладача, майстра виробничого навчання, вихователя, адміністрації, медичних робітників.
5.3. Заборонено підходити до вікон, якщо евакуацію не було здійснено з приміщення навчального закладу й вони загерметизовані, не відчиняти їх.
5.4. Не можна вживати воду та їжу, не організовану викладачами, вихователями, майстрами. Вода в крані може бути зараженою, як і їжа, що перебувала на ураженому повітрі.
5.5. Якщо в кімнату приміщення, у якому ви перебуваєте, через щілини, незачинені вікна потрапляє уражене повітря, слід негайно повідомити про це викладача, вихователя, майстра, адміністрацію. Якщо в кімнаті приміщення, у якому ви перебуваєте, наявне забруднення ртуттю, потрібно негайно відійти від зараженого місця, нічого не чіпати руками та негайно повідомити про це вихователя, викладача, майстра, адміністрацію.
5.6. Визнано, що однією з провідних методик із попередження радіоактивного захворювання є йодопрофілактика.
6. Землетрус, дії у разі обвалу будівлі
У разі виникнення землетрусу й обвалу будівлі закладу, діяти за такими правилами:
● покликати на допомогу;
● якщо хтось відгукнувся, повідомити про місце перебування і що сталося;
● спокійно чекати, поки розберуть завал;
● якщо ніхто не чує, спробувати звільнити руки й ноги;
● визначити, якими предметами завалено;
● якщо вони не надто важкі, обережно розбирати завал. Намагатися не зачепити те, на чому все тримається;
● якщо не видно, чим завалено, або предмети, які на вас упали, дуже важкі, терпляче кликати на допомогу протягом кількох годин;
● якщо ніхто не чує, все-таки спробувати розібрати завал;
● звільнившись, оглянути себе;
● якщо не зможете вибратися з будинку, слід сповістити про себе (за можливості скористатися - телефоном мобільного зв'язку, стукати по трубах опалення, голосно кликати на допомогу);
● очікуючи на допомогу, слід намагатися уникнути переохолодження: постелити щось на підлогу, лягти на бік, підклавши під себе руку, коліна підтягнути до грудей.
7. Безпека дорожнього руху. Поведінка на вулиці, ознайомлення з правилами дорожнього руху
7.1.Учні зобов'язані:
● вчити правила дорожнього руху;
● створювати безпечні умови для дорожнього руху, не завдавати своїми діями або бездіяльністю шкоди;
● виконувати розпорядження органів державного нагляду та контролю щодо дотримання законодавства про дорожній рух.
7.2. Учні під час перебування на вулиці за межами закладу освіти зобов'язані:
● рухатися по тротуарах, пішохідних або велосипедних доріжках, узбіччях, у разі їх відсутності — по краю проїжджої частини автомобільної дороги чи вулиці;
● не затримуватися і не зупинятися без потреби на проїжджій частині автомобільної дороги, вулиці й залізничному переїзді;
● не переходити проїжджу частину автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів безпосередньо перед транспортними засобами, що наближаються, поза пішохідними переходами за наявності роздільної смуги, а також у місцях, де встановлені пішохідні чи дорожні огорожі;
● стримуватися від переходу проїжджої частини при наближенні транспортного засобу з увімкненим проблисковим маячком та спеціальним звуковим сигналом;
● виходити на проїжджу частину із-за нерухомого транспортного засобу або іншої перешкоди, що обмежує видимість, упевнившись, що не наближаються інші транспортні засоби;
● здійснювати посадку в транспортний засіб лише зі спеціального майданчика, а в разі його відсутності — з тротуару чи узбіччя;
● здійснювати посадку і висадку лише після припинення руху транспортного засобу;
● не відволікати увагу водія від керування транспортним засобом (тролейбусом, автобусом, трамваєм, маршрутним таксі);
● під час руху на автомобілі бути пристебнутим паском безпеки, а на мотоциклі — в застебнутому мотошоломі.
8. Вимоги безпеки життєдіяльності учнів в аварійних ситуаціях
8.1. У разі виникнення аварійної ситуації слід негайно повідомити викладача, майстра виробничого навчання, класного керівника або батьків.
8.2. Чітко виконувати вказівки дорослих, які опинились з вами поряд, не панікувати.
8.3. Якщо непередбачувана ситуація виходить з-під контролю слід терміново зв’язатисязі службами екстреної допомоги. Пам’ятайте номери телефонів:
101 – ДСНС;
102 – поліція;
103 – швидка медична допомога;
Телефонуючи спеціалістам, потрібно повідомити адресу свого перебування, коротко описати ситуацію, назвати своє прізвище й номер телефону.
8.4. У разі сигналу «Повітряна тривога» швидко евакуюватися із приміщення в найближче укриття, або застосувати правило «двох стін».
Розробив:
Інженер з охорони праці __________ Захарова М.М.